https://draft.blogger.com/blogger.g?blogID=6956326260215646207#templatehtml

Faceți căutări pe acest blog

duminică, 27 noiembrie 2022

ADEVĂRATA RE-FORMĂ A EDUCAȚIEI,

Realizarea scopului educației este criteriul de evaluare a reformei în educație.  Un demers care vizează împlinirea omului întreg, trup și suflet, și învățarea artei de a iubi.  Ceea ce trebuie sa iubim reprezintă garanția că nu se schimbă doar forma , ci se realizează reforma.
Se discută tot mai mult în spațiul public despre nevoia unei adevărate reforme în educație.  Legiuitorii vin cu proiecte de lege,  sindicatele și ONG-urile fac presiuni, profesorii și elevii revendică drepturi etc.  Dar care să fie oare indicatorii unei adevărate reforme?  Care sunt acele lucruri esențiale când vine vorba despre educația copiilor?  Care este ținta și scopul real al educației?

Întrebați fiind de ce merg la școală, elevii răspund tipic: pentru a lua note bune, pentru a intra la o facultate bună, pentru a obține un job bun, pentru a face bani etc. Practic, școala este utilă pentru a ne descurca în viață.  E o viziune utilitaristă asupra educației: elevii dobândesc competențe ce îi vor pregăti pentru a îndeplini o anumită funcție utilă în societate, sunt modelați pentru a fi un angrenaj la mașina economiei.

Filozofii greci, în zorii civilizației, au oferit o altă perspectivă. Pentru Socrate, scopul educației era de a învăța să iubim lucrurile pe care ar trebui să le iubim.  Platon scria  că scopul educației este de a ne învăța să iubim ceea ce este frumos.  Educația ar trebui să fie, în primul rând, despre dragoste și frumusețe, pentru că ceea ce iubim spune mult despre caracterul nostru.   Educația este, așadar, o formare a caracterului, a virtuții, iar dezvoltarea iubirii corecte modelează persoana ca întreg.

Aristotel ne-a avertizat: „A fi mereu în căutarea utilului nu face ca sufletele să devină libere și înălțătoare”.  Viziunea utilitaristă a educației are ca scop dezvoltarea unor oameni utili..  Viziunea filozofilor greci urmărește dezvoltarea unor oameni excelenți. Adevărata educație urmărește formarea persoanei umane în vederea scopului ei ultim, precum și spre binele societății al cărei membru este și în care, la maturitate, va avea datorii de îndeplinit.

Adevărata reformă a educației nu poate pierde din vedere faptul că omul e și  trup, și suflet, că omul are facultăți naturale, dar și supranaturale, că există rațiune, dar și revelație.  E important să educăm noua generație pentru a avea o pâine și pentru a crește economic, dar ea nu are nevoie doar de atât.  Adevărata educație nu caută doar mijloace pentru a trăi, ci împlinirea vieții.  Frumusețea, iubirea, binele, adevărul pe care le căutau anticii, creștinii le descoperă în Dumnezeu.  Acesta ar trebui să fie principalul scop al educației, chiar dacă necesită timp și efort.

Una dintre marile probleme ale timpului nostru este că mulți sunt școlarizați, dar puțini sunt educați scria Sfântul Thomas Morus în secolul al XVI-lea.  Mă întreb: Ce ar avea el de spus despre școlile de astăzi? Cu toată școlarizarea noastră, nu suntem liberi și înălțați sufletește.  Doar cei educați la virtute sunt liberi.  Doar cei care pot iubi ceea ce ar trebui să iubească sunt liberi.  Doar cei care pot fi străbătuți de ceea ce este cu adevărat frumos sunt liberi, pentru că nu ești liber dacă ignori adevărata frumusețe.  Doar cei care urmăresc scopul final al vieții, nu mijloacele, sunt cu adevărat liberi.  Fără o asemenea perspectivă, reforma va fi doar de formă; se va reforma forma, dar nu educația.

O educație reformată ține cont de scopul ei, iar o educație care își pierde adevăratul scop nu este educație.

foto: internet
Ștefan Robu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

BUCURIA SĂRBĂTORILOR DE CRĂCIUN,

Este timpul să ne bucurăm, este perioada sărbătorilor! Pe mulți dintre noi ne găsește fiind ocupați: să cumpărăm cadourile ideale pentru cei...